Kompatibla konsoler: Playstation 2, Playstation 3, PC
se länk: Länk

Understödda spel
se länk: Länk
Playseats, det bäst och stabilaste stödet att placera din logitech GT på

Datum: 16. septembet 2008, författare: William Kelley

Om du är en regelbunden spelare av körspel på Playstation 3, bör du för din egen skull överväga att uppgradera din ineffektiva gamepad! Logitechs Driving Force GT designades för Gran Turismo 5 men fungerar lika bra med de flesta andra körspelen som finns, och efter många timmars körande kan vi lugnt säga att vi är imponerade.

Inledning

När jag först fick veta om Sonys kommande utgåva Gran Tursimo 5 Prologue brann jag av iver att få tag på den. Jag har varit en trogen anhängare till srien ända sen originalet och det fanns inte en chans att jag skulle missa den nyaste och bästa versionen. Jag hade sedan länge besegrat de svårbemästrade kontrollerna med Playstation kontrollern och antog att dethär inte skulle skilja sig.

Olyckligtvis nog för mig och många andra bestämde sig Prologue att visa oss just hur svårt det kommer att vara att spela själva spelet. Medan det säkerligen finns många som kan klara sig rätt bra med den ingående kontrollern hamnade många av oss att söka en lösning som skulle tillåta oss att tävla på jämn fot.

In steg Logitech. Sedan dess grundande snart 30 år sedan har Logitech matat ut mycket bra kringutrustningar. Jag är en stor videokörspelsfantast. Jag har haft en onaturlig lust att köra i mitt vardagsrum så länge jag minns. PC spelandet tog tag i mig efter att jag fått min första ratt/pedal uppsättning, Wingman Formula. Det var en enkel enhet, men den ändrade min värld redan de första minuterna jag använde den.

När HD spelandet och HDTV:na slog igenom var det bara naturligt att vi fällstolsförare skulle flytta från PC:n till konsoler. In stiger Driving Force GT för att uppfylla våra behov. Med 900 graders rotation och växelpaddlar är det ingen funktion som saknas från ratten. Force fedback är pricken på i:et och låter oss uppleva, ens för en liten stund, hur det känns att fräsa längs rakan till en sista minutens inbromsning. Precis hur bra denhär ratten är ett det vi skall ta reda på.

En närmare blick

Jag har inte haft en ny rattuppsättning att leka med sedan jag köpte Logitechs MOMO uppsättning till min PC för några år sen. Den tog mig igenom hela “Colin McRae Rally” serien och ganska långt varje andra rallyspel som utgavs på 90-talet. “Need For Speed” serien pröd också min skärm och att inte bara kunna styra med ratt utan också att känna den härliga force feedbacken för att stimulera sinnena hjälpte mig att tillfredställa min  lust att köra snabbare än inte bara hastighetsbegränsningar utan också min körförmåga.

Att packa upp den traditionella grön-svarta lådan som Driving Force GT kom i gav mig de vanliga kalla kårarna. Jag hade övat på GT 5 Prologue med den vanliga kontrollern, så chansen att göra med en ordentlig ratt var nästan för mycket för mig. Här är utspritt vad man får när man betalar $100:

Något man genast märker är mängden knappar på ratten. Man får både de traditionella och Playstation 3 knapparna. De är alla placerade så att de är enkla att nå fast man håller i den 28 cm stora gummiomhöljda ratten med båda händerna. Den har en stadig känsla som man inte väntar sig efter första blicken. Med tre fulla varva av ratten förrän den låser sig är körupplevelsen definitivt förbättrad från en vanlig spelratt.

Vi har också fått fler knappar att leka med. Det finns ett par växelpaddlar bakom ratten, fast jag inte tycker särskilt mycket om dem eftersom de är aningen för små och inte är lätta att nå när man koncentrerar sig på körandet.

På framsidan finns det en “realtids justeringsratt”. Fast jag ännu inte bestämt mig om hur lätt det kommer att vara att ändra inställningar medan man kör är jag säker på att det har chansen att vara en otrolig egenskap som kan hjälpa dig fördjupa dig i spelet.

Sekventiell-typs växelspaken är permanent monterad på högra sidan av ratten. Det här kan vara ett problem för dem som vill växla med vänster hand, men det är inte ett särkilt stort problem då vi ända är vana att växla med höger hand här.

Mittens tut-knapp är ett bra tillägg. Den lyser up med Gran Turismo logon så du har ingen tvivel om att du är färdig för kampen.

Att montera basen till bordet är en rätt enkel uppgift. Logitech kallar det ett “dubbelt fastspänningssystem” och det består av skruvtving som sträcker sig under basen för att hålla den fast. När man använder en ratt med så stark force feedback och så mycket rotation tycker jag Logitech borde ha satasat mera på fästningssystemet eftersom jag hade små problem med att få allt att hållas stilla. Jag fick den ordentligt fäsr efter några försök, men ett tredje skruvtving i mitten såsom på MOMOn skulle ha varit bättre.  Skruvtvingen når runt rätt så tjocka ytor för dem det är aktuellt för.

Pedalerna är till näst. De kanske ser vanliga ut, men jag var faktiskt förvånad över den fina tunga känslan i bromspedalen. Den kräver betydligt mera kraft att trycka ner än gasen så det finns lite realism här också.

När vi vänder uppochner på apparaten hittar vi glidstoppen för jämna golv och mattor. Gummidynorna fungerade bra på mitt trägolv och höll den stadig fast körandet blev rätt livligt.

Ett knapptryck och den taggiga stången som är menad att användas på mattor viks ut och är färdig att användas. Jag prövade denhär egenskapen på en rätt tättvävd matta och den hölls fast mycket bra. Precis som med gummidynorna kunde inget flängande med fötterna flytta på pedalerna. Ett lätt tryck var allt som behövdes för att fälla stångarna tillbaka in.

Med närblicken undanstökad kan vi börja testandet!

Testande, slutliga tankar

Efter att ha monterat fast ratten i närmaste kaffebord och startat upp GT 5 var jag redo att sätta Force GT:n till testet. Den kändes genast igen i spelet och det gick snabbt att ställa in min profil att uttnyttja alla egenskaper i ratten. Jag körde först med standardinställningarna för att väta tårna. Styrkänslan var utmärkt och kontrollen jag nådda efter några korta stunder fick mitt självförtroende att stiga högre än vad som var möjligt med den traditionella kontrollen.

Inom fem minuter körde jag djupare in i kurvorna än någonsin utan att tänka dessto mera på saken. Bromsandet var något som var så mycket förbättrat att jag inte hittar orden att beskriva det. Mina tidigare snabbaste varvtider kunde inte rå på min nya kontrollnivå.

Näst var det dags att experimentera med de avancerade egenskaperna. Jag började med att använda 900 graders styrning. Fast dethär var en intressant idé och verkade som om den skulle öka realismen, men den tvingade mig att vända ratten för mycket för att kunna ta snabba vändningar med någon lycka. Jag medger att jag snabbt bytte bort denhär egenskapen.

Detsamma gäller för “realtidsjusterings”ratten. Det är en intressant egenskap om man vill ändra på fjädringen eller bromsinställningarna medan man kör. Personligen tyckte jag att det var svårt att koncentrera sig på att köra medan man bläddrar igenom menyer. Det kan hända att det här blir mer användningsbart när man blivit mer säker i sitt körande eller lärt sig inställningarna.

Jag tyckte force feedbacken var stark och rattens strävande mot mittläget var utmärkt. Fast jag bara vände ratten några grader var feedbacken direkt vilket fick realismen att öka något otroligt. Att stöta på trottoarkanten eller att åka av vägen gav också direkt feedback. Jag ställde in nivåerna på maximum och finssade för mig själv när ratten nästan slet sig loss från händerna några gånger.

Det största problemet är fästningsmekanismen. Det var inte lätt att få ett stadigt fäste. Lägg till att tassarna inte når särkilt långt under bordet. Första bordet jag provade på var inte tillräckligt stadigt efter kanten vilket fick basen att glida längs bordet när jag vände på ratten. Det nästa bordet jag provade fungerade, men jag fick ändå basen att röra på sig med snabba rörelser av artten. Jag märkte att ett en bit anti-glidgummi placerat mellan basen och bordet hjälpte enormt och det är en enkel lagning vems om helst kan göra.

Det nästa tydliga problemet var växelpaddlarna. De är för små och svåra att använda korrekt när man är i full fart och gör snabba vändningar. Jag pekar igen på MOMOs stora utstickande paddlar och hur enkla de var att använda. Eftersom jag föredrar hålla båda händerna på ratten medan jag kör och växlar var det här inte något jag kunde låta gå.

Allt i allt har Logitech gjort det igen och levererat oss en bra och billig kontroller som gör sitt jobb och lite till. Jag vet att jag redan sagt dethär, men svårigheterna i att spela en körsimulation med en traditionell kontroller tvingar de flesta av oss att söka andra alternativ. Jag ger Driving Force GT ett betyg på 8 av 10.

Om du är alls mer än en tillfällig fällstolsförare kommer denhär ratten att öka din njutning med en faktor på 10. Jag borde också tillägga att ratten fungerade bra med Codemsters GRID och så gott som alla andra körspel på Playstation 3 som jag testade.

Fördelar
  • Priset på $100 är förmånligt
  • Stor och bekväm gummiratt